FrågaFAMILJERÄTTAdoption01/03/2018

Kan ens ex adoptera ens barn?

Hej.

Jag är ensam biologisk förälder till min dotter som nu är 10 år. Mitt ex som varit med sen graviditeten och haft henne varannan helg i hela hennes liv sen vi separerade och som på alla sätt är hennes pappa vill gärna adoptera henne. Jag motsätter mig absolut inte detta då han är hennes pappa, hans föräldrar och syskon har alltid sett henne som en del av deras familj. Vi har dokumenterat umgänge och han är bättre än dom flesta biologisk pappor. Men hur går vi tillväga? Jag är numera gift om det gör skillnad.

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ditt ex och du båda två vill att han ska få adoptera din dotter.

Adoption regleras i 4 kapitlet Föräldrabalken (förkortas FB). Huvudregeln i 4 kap. 3 § st 1 FB är att makar måste adoptera gemensamt, dvs att två makar gemensamt adopterar och träder i stället för barnets biologiska föräldrar. 4 kap. 4 § FB stadgar vidare att man inte får adoptera gemensamt om man inte är makar. Emellertid kan den ena maken själv adoptera den andre makens barn eller adoptivbarn med dennes (alltså förälderns) samtycke, vilket framgår av 4 kap. 3 § st 2 FB. Hursomhelst måste man vara makar för att detta ska vara möjligt.

Detta betyder tyvärr att såsom lagen är utformad idag så har ditt ex inte möjlighet att adoptera din dotter, trots att du samtycker till detta.

Lawline RådgivareRådgivare