FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/03/2018

Kan den biologiska fadern adoptera tillbaka mitt adoptivbarn?

Hej!

Jag adopterade min dåvarande frus barn ca 3 år sedan. För hon hade inte kontakt med den biologiska fadern. Hon va 34 år vid tillfället.

Jag har skilt mig från modern, och har ingen kontakt med adoptiv dottern. Jag vill inte det. Hon har kontakt med den biologiska fadern nu å har haft en tid tillbaka.

Kan biologiska fadern adoptera tillbaka henne? Jag kommer aldrig ha kontakt med henne. Hur gör Jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan inte på egen hand påverka adoptionsförhållandet mellan er. Det finns inget sätt att "häva" en adoption om man inte längre vill ha kvar adoptionsförhållandet och det enda sättet ett adoptionsförhållande kan upphöra är om någon annan adopterar henne. Detta gäller dock inte om du skulle gifta om dig och din nya partner skulle adoptera henne (4 kap. 7§ Föräldrabalken).

Det finns inga hinder för att den biologiska pappan ska kunna adoptera tillbaka sin biologiska dotter. Du som adoptivförälder ska om möjligt höras vid en sådan adoption (4 kap 10§ 3 stycket). Om de vill genomföra adoptionen kommer tingsrätten göra en lämplighetsbedömning av adoptionen, där de bland annat kommer undersöka om den biologiska pappan har uppfostrat eller vill uppfostra barnet eller om det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan adoptanten och barnet finns särskild anledning till adoptionen (4 kap. 6§ Föräldrabalken). Domstolen har bedömt att en sådan särskild anledning till adoptionen kan finnas om det är en biologisk förälder som adopterar tillbaka sitt biologiska barn och om det har uppstått en nära relation mellan föräldern och barnet (NJA 2002 s.425).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare