FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/04/2017

Internationell adoption - Vilken lagstiftning

Internationell adoption - vi är båda svenskar men min sambo bor i sthlm och jag bor i oslo och vill adoptera ett barn utan att engagera adoptionsorganisation. vilken lagstiftning gäller vid en eventuell adoption? svensk eller norsk?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Vi har under senaste tid haft otroligt högt tryck på ställda gratisfrågor och därav har det tagit tid för oss att hantera din fråga. Jag hoppas att du trots det ska få användning av mitt svar.

Det som blir aktuellt i denna fråga är s.k. internationella privaträttsliga regler.

Enligt 11 § i Förordning (1931:429) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmyndarskap gäller att ansökan av adoption ska göras i den stat där adoptanten (ni) har er hemvist.

Enligt 12 § gäller lagen i det land där ansökan om adoption görs.

Det innebär att om ni väljer att lämna in ansökan i Sverige, då gäller svensk rätt. Väljer ni däremot att lämna in ansökan i Norge, då gäller norsk rätt.

Sammanfattningsvis kan ni emellertid välja vilken lagstiftning som ska bli aktuell genom att välja i vilket land ni ansöker om adoptionen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma.

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare