Hur länge gäller ett djurförbud?

Jag har ett strafföreläggande om Djurförbud som framställdes i jan 2011.

Nu undrar jag om ett sådant straff är för livstid eller om det avskrivs efter ett visst antal år.

Skulle vilja skaffa en hund då jag nu är pensionär och skulle behöva komma ut och gå samt att jag vill ha sällskap.

Vore tacksam för ett svar.

Har även försökt att få ut domen från tingsrätten men den finns tydligen inte kvar där.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår omständigheterna i din fråga så har du fått ett djurförbud enligt 9 kap. 1 § i Djurskyddslagen (DL). Där du undrar hur länge ditt djurförbud gäller.

Ett djurförbud kan vara både tidsbegränsat eller gälla tills vidare (9 kap. 2 § 2 stycket, DL). Om ditt djurförbud är tidsbegränsat eller tills vidare kan dessvärre inte jag svara på, utan det ska framgå av strafföreläggandet. Därför förklarar jag nedan vad som gäller i båda fallen och ger en avslutande rekommendation i ditt fall.

Tidsbegränsat djurförbud
Om du har ett tidsbegränsat djurförbud så har du rätten att skaffa exempelvis en hund efter det tidsbestämda datumet.

Tills vidare djurförbud
Har du istället ett tills vidare djurförbud (som är vanligaste att man har) så gäller detta fram till dess att det upphävs. Om du vill få detta beslut upphävt eller ändrat kan du ansöka om omprövning av förbuden hos den länsstyrelse som givit dig förbudet (Prop. 1968:170). I ansökan ska du ange vad som har ändrats sedan du fick beslutet om djurförbud, som gör att din djurhållning skulle fungera på ett bättre sätt (SOU 2011:75). Denna bedömning ska sedan länsstyrelsen göra baserat på det enskilda fallet. I det fall de förhållanden som låg till grund för förbudet inte längre föreligger kan ett djurförbud helt eller delvis upphävas, om förutsättningarna för dig har förändrats på̊ ett avsevärt och bestående vis. Detta innebär även att du exempelvis kan få rätten att skaffa en hund men fortfarande inte får ta hand om vissa andra djur.

Avslutande ord
Jag skulle rekommendera dig att kontakta länsstyrelsen som har en serviceskyldighet mot dig som enskild (6 §, Förvaltningslagen). Alla myndigheter har en serviceskyldighet, dvs myndighet ska hjälpa den enskilde så att hen kan tillvarata sina intressen. Hjälpen i fråga ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till bland annat den enskildes behov.

Troligtvis har du ett tills vidare förbud och därför skulle jag sedan rekommendera dig att ansöka om att få detta beslut upphävt. Hur man gör detta ska framgå på länsstyrelsens hemsida, annars skulle jag även här rekommendera dig att kontakta dom via telefonen.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare