Hur häver man ett avtal om nyproducerad bostadsrätt?

Hej!

Vi har tecknat ett förhandsavtal i juni 2017 med beräknad upplåtelsetidpunkt kvartal 2 2018 och inflytt kvartal 3 2018. Detta är betydligt försenad och nu beräknad inflytt kvartal 2 2019. Vi tänkte nu försöka häva köpet och undrar hur vi ska gå till väga. Jag antar att byggföretaget förstår att detta är en tvist vi skulle vinna så jag hoppas de möter vår hävning direkt. Skickar man ett mejl där man skriver att man önskar häva eller hur gör man? Ska jag koppla in juridisk hjälp (er)? Har inte mycket kunskap angående sånt här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att begära hävning kan ni kontakta byggföretaget vari ni framför att ni önskar att häva avtalet er emellan. Sådan framställan kan ni i princip göra såväl via e-post som brev. Det är dock inte säkert att byggföretaget per automatik kommer att gå med på en hävning. När det är frågan om förhandsavtal för bostadsrätt tecknas det som regel med bostadsrättsföreningen (och inte med byggföretaget). Om så är fallet ska ni vända er med er begäran om hävning till bostadsrättsföreningen som är er avtalspart.

I somras kom ett rättsfall i Stockholms tingsrätts (mål nr T 1893-18, meddelad den 21 juni 2018). I rättsfallet som gällde en nyproducerad lägenhet konstaterade domstolen att en försening om så lite som sex veckor kunde ge rätt att frånträda avtalet om föreningen varit försumlig. Domen är dock överklagad och först när ett beslut tagits i högre instans går det att avgöra exakt vart gränsen går. Jag har i ett tidigare svar på Lawline förklarat hur domstolen resonerade och även en av Lawlines jurister har beskrivit domen, för det fall att ni vill läsa vidare.

Mitt råd om ni vill häva är att ni i första hand hör av er till den ni avtalat med. Ibland går det att komma överens och domen det redogjorts för enligt ovan kan eventuellt ge er visst stöd i er argumentation.

Får ni inte gehör eller om ni vill ha hjälp att begära hävning rekommenderar jag att ni bokar tid med en jurist. Juristen kan även läsa igenom det avtal ni skrivit under och ge er råd angående om det är värt att ta eventuell tvist till domstol. En tvist i domstol kan bli både kostsam och långdragen varför man bör vara säker på sin sak innan man drar det så långt. Jag kan varmt rekommendera att ni för ändamålet bokar tid hos någon av våra duktiga jurister hos Lawline. Juristen kan gå igenom ert avtal, råda er vidare och företräda er vid en eventuell tvist i domstol.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare