Vem ansvarar för skadedjur i en bostadsrätt?

Hej Jag flyttade precis in i min bostadsrätt, Dagen inflyttningen var fick jag brev från Brf att det har fått kännedom att det förekommer vägglöss i en lägenhet föreningen. ( Fick reda på samma dag av grannar att lägenheten det handlar om är den som ligger precis under min..) Kollade noga lister skåp allt jag kunde tänka och har läst att dom kan gömma sig. Hade varit en städfirman tidigare i veckan för flyttstädning i lägenheten så hade jag inte upptäckt något förens i natt när jag såg någon krypa mot mig i sängen.. en vägglus. Har inte hunnit få hit alla mina möbler ännu. Jag har inte ens hunnit bo här en vecka.. Inne på 3dje natten i lägenheten.. Mardröm scenario! Min fråga är väl mer eller mindre vad jag har rätt till i denna situationen? Vem står för vad? Har jag rätt till ersättning? Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga har du funnit skadedjur i din bostadsrätt. Du undrar nu vem det är som ansvarar för detta samt vad du har för rättigheter i din situation.

Vem ansvarar för skadedjur i bostadsrätter?

Enligt 9 kap. 9 § miljöbalken har fastighetsägaren det primära ansvaret för att hålla fastigheten fri från skadedjur. När det gäller bostadsrätter är det bostadsrättsföreningen som normalt är ägare till fastigheten och det primära ansvaret på att förebygga, kontrollera, och vid behov vidta åtgärder ligger således på dem.

Även nyttjandehavaren, det vill säga du som bor i bostadsrätten, har dock ett ansvar enligt samma paragraf. Dennes ansvar handlar dock om att förhindra spridandet av skadedjur och innebär exempelvis en skyldighet att informera fastighetsägaren ifall skadedjur upptäcks samt att samarbeta vid saneringar.

Om bostadsrättsinnehavaren själv genom vårdslöshet har orsakat fallet av skadedjur är det istället denne som blir ekonomiskt ansvarig. Bostadsrättsföreningen kan då kräva den boende på ekonomisk kompensation för saneringen.

Om skadedjuren finns i lägenheten när du tillträder den har du rätt att själv avhjälpa detta på föreningens bekostnad om inte styrelsen på tillsägelse avhjälper dig så snart det kan ske (7 kap. 2 & 5 §§ bostadsrättslagen).

Vad gäller i din situation?

För det första har du ett ansvar att kontakta din bostadsrättsförening och informera dem om att det finns skadedjur i din bostadsrätt. Därefter har bostadsrättsföreningen ansvar för att sanera lägenheten och bli av med ohyran.

Om föreningen inte vidtar nödvändiga åtgärder så snart som möjligt har du eftersom skadedjuren fanns där när du flyttade in rätt att själv ordna med saneringen vilket senare ska betalas av föreningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare