Hur gör vi för att undanta viss egendom från bodelning vid en eventuell skilsmässa?

Hej,

Vi skall gifta oss inom kort och har väldigt olika finansiell bakgrund. Jag har ej något privat pensionssparande utan lagt detta i aktier (ISK) . Jag har en bostadsrätt utan lån samt en ärvd del i en sommarfastighet. Utöver detta har jag aktier i bolaget jag arbetar som kan säljas inom 5 år. Hon har en fastighet utanför Sverige. Vi är överens om att Bostadsrätt och aktier och den utländska fastigheten skall ej delas vid ev skilsmässa innan de försäljs och att sommarfastigheten skall förbli i arv . Hur kan man skriva detta ? Följdfråga, kan man upphäva äktenskapsförord efter en viss tid? SKriva nytt som ersätter gammalt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Juridiskt sett är äktenskapet ett avtal som du och din framtida fru kommer att ingå. Inom ramen för äktenskapet kan ni komma överens om hur ni vill att er egendom ska fördelas vid en eventuell äktenskapsskillnad eller om någon av er avlider. Överenskommelsen görs genom ett så kallat äktenskapsförord, och reglerna om dessa hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur ni ska skriva ett äktenskapsförord så att era önskemål framgår om att undanta viss egendom från en eventuell bodelning I händelse av en skilsmässa eller att någon av er avlider så är huvudregeln att all er egendom som inte är enskild – det vill säga giftorättsgodset – ska slås samman och delas lika i en bodelning (ÄktB 9:1, 10:1 och 11:3). Den egendom som ni inte vill dela kan ni alltså göra till enskild egendom genom äktenskapsförordet (ÄktB 7:3 1 st).

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna (ÄktB 7:3 2 st), och det ska sedan registreras hos Skatteverket (ÄktB 7:3 3 st). Ni kan upprätta ett äktenskapsförord själva, det finns mallar på internet som kan hjälpa er med själva utformningen av avtalet. Ni kan ändra äktenskapsförordet när som helst och hur många gånger ni vill under äktenskapet, så länge ni båda är överens om vilka ändringar ni vill göra. Det nya äktenskapsförordet måste sedan registreras på nytt hos Skatteverket.

Är det så att ni ändå känner er osäkra på själva utformningen av äktenskapsförordet kan det vara en god idé att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa er med just er specifika situation. Vi på Lawline har jurister som kan hjälpa till med äktenskapsförord, ni kan kontakta dem genom vårt ansökningsformulär som ni hittar här.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare