FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/04/2019

Hur gör jag för att adoptera min vuxna dotter?

Vill adoptera min 35- åriga dotter. Blir hennes tre barn mina barnbarn? Viktigast dock: hur gör jag, vilka papper o dyl. skall ordnas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Den som har fyllt 18 år får adopteras om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till personliga förhållanden och om adoptionen i övrigt är lämplig (4 kap. 4 § FB). Det beaktas bland annat om den som vill adoptera har uppfostrat personer eller om adoptionen sker för att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder. Det krävs också att din dotter ger samtycke till adoptionen (4 kap. 7 § FB). Det är också viktigt att komma ihåg att släktbandet till din dotters biologiska far försvinner vid en eventuell adoption.

Ansökan ska ske till tingsrätten

En ansökan om adoption ska ske till tingsrätten i orten där du bor (4 kap. 12 § FB). Eftersom adoption av vuxna inte är vanligt förekommande finns inga blanketter eller dylikt att fylla i, det finns inte heller något formkrav för ansökan. Jag rekommenderar dig att kontakta tingsrätten där du bor för närmare information om hur du ska göra din ansökan.

Vanligtvis ska ansökan innehålla att det rör sig om adoption av en myndig person, era personuppgifter, underteckning av er båda, samt bifogade personbevis som begärs ut av skatteverket. Motivet till adoptionen ska även anges, exempelvis att du uppfostrat henne och att ni har en far- och dotter relation. Enligt lag måste det också framgå att man inte adopterar av ekonomiska skäl. Du bör därför uppge att det inte givits eller utlovats ersättning från någon av er. Dessutom tillkommer en ansökningsavgift på omkring 900 kr.

Blir hennes tre barn dina barnbarn?

Vid adoption behandlas den adopterade personen juridiskt precis som om det vore ett biologiskt barn. Man skulle därför kunna säga att din dotters barn juridiskt sett blir dina barnbarn, som om dom vore dina biologiska barnbarn. Om din dotter skulle gå bort skulle det exempelvis vara hennes barn som träder i hennes ställe som bröstarvingar och därmed får ärva dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare