FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/10/2017

Föräldrars samtycke vid adoption

Hej Lawline,

Jag är myndig och har en biologisk mor som jag inte har någon kontakt med sedan många år tillbaka.

Med det så vill jag att min fars nya fru som jag levt tillsammans med sedan jag var liten adopterar mig.

Min fråga är hur informationen om adoptionen förmedlas till min biologiska mor?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är under 18 år behövs båda föräldrarnas samtycke för att adoption ska få ske. Detta framgår av FB 4:5 a. Är du över 18 år behövs däremot inte din biologiska moders samtycke. Då krävs endast ditt samtycke för att du ska få adopteras.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare