FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2014

Hur ärendetyp anges i målnummer

Jag undrar vad "T" betyder framför ett målnummer? Exempelvis "Mål nr T 6538-11". Även "FT" och "B" förkommer också ibland, vad står dessa bokstäver för?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

De bokstäver som inleder ett målnummer anger vilken typ av ärende det rör sig om. ”T” står för tvistemål, ”FT” står för förenklat tvistemål och ”B” står för brottmål.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare