FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/10/2017

Hur adopterar man en vuxen person?

Jag skulle vilja adoptera en kille som är myndig hur gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att din fråga rör sig om en person som redan finns i Sverige.

Vill du adoptera någon som redan finns i Sverige måste du skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten. Vad som ska framgå av ansökan hittar du här —> ''Mer om nationell adoption''.

Den skriftliga ansökningen ska skickas till tingsrätten för den ort där du var folkbokförd den 1 november föregående år. För att ta reda på detta kan du klicka här —> ''Sök domstol''.

Du och den du vill adoptera måste också bifoga särskilda personbevis som beställs från Skatteverket. Observera att det är två olika personbevis för dig som ska adoptera och för den du vill adoptera. Personbevisen bör inte vara äldre än tre månader.

Utöver detta måste en ansökningsavgift på 900 kronor erläggas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare