FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/02/2018

Hinder vid adoption av vuxen?

Jag har en 30-årig systerdotterdotter som vill att jag ska adoptera henne. Dessa tankar har hon haft ända sedan hon blev myndig. Hon har vuxit upp i svåra förhållanden och vill nu komma till ro med sitt liv. Hennes far är i livet och hennes mor avled för ca 3 veckor sedan. Hon har en blivande make och två barn. Jag har sedan tidigare bestämt att hon ska få ärva mitt hus (som är min enskilda egendom) efter mig genom testamente. Kan det finnas några hinder för att genomföra en sådan här adoption?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption regleras i föräldrabalken

Inledningsvis krävs att du som ska adoptera fyllt 25 år (4 kap. 1 § föräldrabalken). Samtycke krävs från båda de biologiska föräldrarna om barnet är under 18 år. Eftersom din systerdotter är 30 år kommer dock inget samtycke krävas från hennes biologiska far (5 kap. 5a § föräldrabalken). Tingsrätten prövar sedan om tillstånd ska ges till adoptionen (6 kap. 1 § föräldrabalken). Tillstånd till adoption ges om någon av tre följande förutsättningar är uppfyllda:

- Adoptionen är till fördel för barnet

- Sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det

- Om det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen

För att adoptionen ska genomföras krävs även att personerna som ansökan gäller har haft en nära och lång relation mellan varandra. Relationen ska i princip vara av samma art som en relation mellan barn och förälder (NJA 1986 s. 604). Inga ekonomiska intressen får heller ligga till grund för adoptionen.

Svar:

Sammanfattningsvis kan sägas att inget samtycke kommer krävas från din systerdotters biologiska far eftersom hon är över 18 år. Om du och din systerdotter väljer att ansöka om adoption kommer tingsrätten även pröva om någon av de tre ovan nämnda förutsättningarna är uppfyllda. Vidare kommer även krävas att du och din systerdotter har haft en nära och lång relation med varandra samt att inget ekonomiskt intresse ligger till grund för adoptionen.

Om du vill få mer information om hur en adoption går till och kanske även ansöka om adoption, rekommenderar jag dig att besöka tingsrättens hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare