FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2023

Har butikspersonal rätt att kolla igenom min väska?

Hej, Ica butikens personal i kassa frågade mig att visa upp innehållet i min väska. Jag gjorde det, men det var något respektlöst tycker jag. Det fanns inte någon anledning till att göra det tror jag. Hon frågade inte andra personer i kön till kassa, utan bara frågade mig! På kvällen återkom jag och klagade hos en personal för att jag var ledsen hela dagen. Hon svarade att de ber "alla kunder" att visa upp väskan och jag inte bör ta det personligt. Men jag tror det inte är sant, jag hade aldrig sett en sån grej på Ica, jag är stamkund. Hon sa att det var p.g.a. att jag hade en stor ryggsäck sedan föreslog hon att från och med nu kan jag lämna min väska utanför entrén hos en personal om jag inte vill visa upp den. Men jag hade inte bett om en lösning, utan klagade jag över en obehaglig beteende som jag upplevde, det blev inte ens en ursäkt! Min fråga är ju om kassörska hade rätt att få titta in i min väska bara för att jag hade haft en stor väska? Speciellt när Ica inte har informerat kunder om att visa upp stora väskors innehåll!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När är det okej att kolla igenom någons väska?

Att gå kolla igenom någons väska räknas i lagens mening som kroppsvisitation (28 kap. 11 § 3 st rättegångsbalken). I Sverige är alla personer skyddade mot att bli kroppsvisiterad vilket följer av svensk grundlagen (2 kap. 6 § 1 st regeringsformen). Det är alltså en grundläggande rätt för dig att inte slippa kroppsvisitering. Det finns dock undantag från denna rätt. Enligt lag har nämligen polisen rätt att kroppsvisitera en person om polisen misstänker att personen i fråga har begått ett brott och detta brottet kan leda till fängelse (28 kap. 11 § 1 st rättegångsbalken). Ett sådant brott är exempelvis stöld (8 kap. 1 § brottsbalken).

Har butikspersonal rätt att kolla igenom din väska?

Då det bara är polis som får kolla igenom din väska om de misstänker att ett brott har begåtts, innebär detta att butikspersonal inte har rätt att begära att få kolla igenom din väska. De får dock kolla igenom din väska om du innan har fått frågan om det är okej att de kollar igenom den varpå du har sagt ja. Detta betyder att du har samtyckt till att de kollar igenom din väska. Du såklart har rätt att säga nej när butikspersonalen frågar dig och utan ett godkännande är det inte okej för dem att gå igenom väskan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare