FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/10/2023

Har aktieägare skyldighet att närvara vid extra bolagsstämma?

Hej

Jag är till 50%ägare till en aktie bolag och tillkallade om en extrastämma via sms. Ingen av dem andra delägarna kom till mötet. Vad händer nu ? Vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du har för alternativ för att kunna få till en stämma där de andra aktieägarna närvarar. Tolkar jag din fråga fel är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Aktiebolagslagens bestämmelser om närvaro vid stämma

Som du säkert redan vet utövar aktieägarna sin bestämmanderätt på bolagsstämman. I aktiebolagslagen finns det dock inget krav på att ett visst antal aktieägare måste närvara vid bolagsstämma för att den ska vara beslutsför. Det finns därmed inte heller något specifikt krav på att en aktieägare måste närvara vid en extrastämma. Eftersom det är en rättighet för aktieägare att utöva sin bestämmanderätt på bolagsstämman har aktieägare också ett val att inte utöva denna rätt genom att inte närvara.

Denna rättighet får dock inte antas gälla ex. styrelseordförande eller de minsta antalet styrelseledamöter som framgår av bolagsordningen eftersom dessa svarar för bolagets angelägenheter (8 kap. 4§ ABL).

Förekommer det dock någon sådan bestämmelser om obligatorisk närvaro vid bolagstämma eller extrastämma i bolagsordningen är det den som gäller och i sådana fall kan det vara möjligt att få aktieägarna att närvara. Av din fråga framkommer dock inga sådana omständigheter men det är värt att känna till i ditt fall.

Vad du kan göra?

Eftersom det i din fråga inte framgår varför du vill kalla till extrastämma får jag anta att kallelsen skett för att få till ett beslut gällande någon typ av bolagets angelägenheter. Förutsatt att du är styrelseledamot och att du utgör minst hälften av styrelseledamöterna borde det vara fullt möjligt för dig som enda närvarande att fatta sådant beslut. För att stämman dock ska vara beslutsför (möjlig att fatta beslut om aktiebolaget) krävs det att stämman har genomförts i behörig ordning (8 kap 21§ ABL). Det förutsätts även att kallelsen skett på ett korrekt sätt.

Skulle det vara så att du inte är styrelseledamot kan jag inte utifrån omständigheterna i frågan bedöma huruvida du kan få en stämma beslutsför.

Jag rekommenderar därför att du kontaktar en av våra jurister för att kunna klarlägga dina omständigheter och vilka alternativ som du anser kan vara relevanta för dig! Du kan boka tid på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och är så inte fallet är du mer än välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare