FrågaFAMILJERÄTTAdoption27/03/2017

Går det att adoptera styvbarn när en inte är gift med den biologiska föräldern?

Hej!

Jag har precis av Tingsrätten i Göteborg fått avslag på en ansökan om adoption med hänvisning till att jag och barnets mamma inte är gifta. "Barnet" i det här fallet är 26 år och vi har gemensamt skrivit och skickat in ansökan om adoption.

Jag och hans mamma lever inte ihop längre och har inte gjort det på många år. Jag har hela hans liv varit och är fortfarande hans pappa. Jag och hans mamma har två biologiska barn tillsammans. Det är allas vår önskan att han skall få samma juridiska status i relationen till mig som sina syskon.

Kan ni hjälpa mig med ett svar? Jag hittar ingen skrivning i föräldrabalken som säger att jag inte får adoptera honom. "4 § Andra än makar må ej gemensamt antaga adoptivbarn. Lag (1970:840)" är ju inte aktuellt eftersom det inte handlar om gemensam adoption? I övrigt hittar jag som sagt inget.

Vad göra? Finns det inget sätt för oss att få igenom den här adoptionen?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör adoption finns i föräldrabalken (FB).

Tingsrättens avslag på ansökan är riktig eftersom problemet som uppstår om du adopterar barnet när du och barnets mamma inte är gifta är att du blir barnets rättsliga förälder men att den rättsliga kopplingen till båda de biologiska föräldrarna klipps. Därmed skulle en adoption innebära att barnet inte är mammans juridiska barn längre. Detta sker om ett barn adopteras av någon annan än en makes barn, då finns det rättsliga bandet till adoptivförälderns make, men inte till den andra föräldern, kvar (4 kap. 8 § FB).

Den aktuella regeln finns i 4 kap. 8 § 1 stycket i föräldrabalken.

Enda möjligheten för dig att adoptera barnet utan att det rättsliga bandet samtidigt bryts till mamman är om du och hon är gifta (4 kap. 3 och 8 § FB).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare