FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2017

Fråga om bodelning.

Jag har köpt en lägenhet och står ensam som ägare och ensam på bolånet. Min kille pytsade in halva kontantinsaten men pluggade fortfarande så han fick inte stå med på lägenheten för banken. Vi har båda studielån, han mer än mig.

Vi ska gifta oss, vad händer med lägenheten och lånen om vi skiljer oss? Får vi båda halva värdet av bostaden och vad händer i så fall med bolånet, står jag kvar själv på det?

Hälsningar

N

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande rätt
Frågor som rör ingående och upplösande av äktenskap regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), den kan du läsa här. När man skiljer sig så gör man något som kallas bodelning, se 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning ska all giftorättsgods ingå, giftorättsgods är det som inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom regleras i 7:2 ÄktB, det som en av makarna fått i gåva/ arv med villkoret att det ska ha varit enskild egendom eller om det skulle vara så att ni skriver äktenskapsförord om att viss egendom endast ska vara enskild.

Lägenheten och lånen
Eftersom att jag förstår situationen så som att ni inte skrivit äktenskapsförord så kommer värdet av er sammanlagda egendom delas på två mellan er, efter det att ni gjort avdrag för lån och andra skulder. Det betyder alltså att du inte kommer att stå för lånet själv, även om det endast är du som tecknat det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare