FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/03/2018

Förutsättningar för vuxenadoption

Hej! Det är såhär att min styvpappa (som är gift med min mamma sedan 22 år tillbaka) och jag vill att han ska adoptera mig. Min biologiska pappa avled för 20 år sedan och min styvpappa har funnits vid min sida och uppfostrat mig som sin egna dotter sedan dagen han kom in i våra liv. Har även en halvbror som han är biologisk pappa till. Jag är i år 27 år och önskar inget annat! Han är morfar till mitt barn. Det finns inget som skiljer detta bortsett från att det då inte står på papper. Vi har velat detta i flera år men vi har bara inte tagit tag i det men nu vill vi verkligen att det blir av. så min fråga är: hur går vi till väga? Finns det något som gör att denna adoption skulle kunna få ett avslag? Hur lång tid tar hela processen? Jag har läst att om föräldrarna ej är gifta då avsätts min biologiska mamma rättsligt men i mitt fall så är dom ju gifta, men jag undrar vad som händer då om de skulle skiljas? Avsätts min mamma rättsligt då också?? Mvh en fundersam dotter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du vilka förutsättningarna för att kunna adoptera är och vad som konsekvenserna i så fall skulle bli. Jag har valt att dela upp din fråga i två delar för att kunna svara så tydligt som möjligt.

Förutsättningarna för adoption
Reglerna om adoption finns i Föräldrabalken 4 kap. Det är tingsrätten som tar beslutet om adoption. Prövningen i frågan ska ske i den domstol där den som vill adoptera bor. Domstolen prövar sedan om adoptionen är lämplig. Tillstånd till adoption ges bara om det är till fördel för barnet och att den som vill adoptera har uppfostrat eller vill uppfostra barnet eller att det med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns en särskild anledning till adoption. Däremot kan en adoption inte tillåtas om någon sida har getts eller utlovats ersättning för att genomföra adoptionen. Adoptionen får alltså inte göras av ekonomiska skäl.

Eftersom du är äldre än 12 år krävs att du ger ditt samtycke till adoptionen och det krävs inte något samtycke från din mamma eftersom du är över 18 år.

Rättsliga konsekvenser av adoptionen
Precis som du säger finns det en bestämmelse i Föräldrabalken 4 kap 8 § om vad som händer med dina biologiska föräldrar vid en adoption. Utgångspunkten är att ett adoptivbarn rättsligt anses som barn till adoptanten, alltså den som har adopterat. Däremot är det annorlunda om en make har adopterat en annans makes barn. Barnen anses då vara makarnas gemensamma. I ditt fall, då din styvfar och mamma är gifta, kommer du fortfarande rättsligt anses vara din mammas barn.

Sammanfattning
Din styvpappa måste vända sig till tingsrätten för att ansöka om att få adoptera dig. Tingsrätten gör en lämplighetsprövning för att avgöra om din styvpappa får adoptera dig eller inte. Av betydelse är att ni har haft eller avser att ha en relationen som liknar en relation mellan barn och förälder och att adoptionen är till fördel för dig som barn. Jag kan tyvärr inte svara på hur lång tid hela processen tar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare