FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/03/2014

Fortkörningsböter utomlands

Hej! Jag har fått en fortkörningsbot ifrån Österrike. Nu undrar jag om jag skulle kunna strunta i att betala denna boten, och i så fall vilka konsekvenser det skulle kunna få? Är det ens möjligt att driva in böter ifrån utländska medborgare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Inom EU finns det gemensamma regler om erkännande och verkställighet av bötesstraff. Det innebär att om du gör dig skyldig till en trafikförseelse i Österrike så kan de begära in böterna i Sverige.

Kronofogdemyndigheten är ansvarig myndighet både för att verkställa ett utländskt bötesstraff i Sverige och att begära in svenska böter från utlandet.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare