Förtal vid varning/uthängning av lurig säljare

Hej! Jag köpte en vara via facebook market och betalade via swish. Varan kom aldrig. En annan köpare skrev ut i köp och säljgruppen att hon varit med om samma sak och namngav och taggade samma säljare för att varna andra. Jag kontaktade den andra köparen och våra erfarenheter var i stort sett identiska. Vi hade båda försökt och försökt prata med säljaren och få pengarna tillbaka. Efter att ha "hängt ut henne" fick den andra köparen pengarna tillbaka mot att hon skulle radera inlägget som namngav och taggade säljarens facebookprofil.

Jag vill också ha mina pengar tillbaka. Är det olagligt om jag skriver " Den här personen har sålt en vara till mig och mottagit pengar, jag har aldrig fått varan. Jag vill varna andra för henne" Dels för att varna men dels för att det motiverade henne uppenbarligen att ge tillbaka pengar till en annan och jag vill också ha mina pengar. Men jag vill inte göra något olagligt. Jag har alla facebookkonversationer mellan oss sparade samt swishtransaktionen. Så det finns bevis för det inträffade.

Räknas detta som förtal? Jag har ju bevis på att det är sant.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret är nej, det räknas inte som förtal. Du är inne på helt rätt spår, de facto att du har bevis på att det är sant gör att det omöjligen kan röra sig om förtal. Du säger ju bara precis som det är! Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Frågan är alltså om du genom att "hänga ut henne" utpekar säljaren som klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Möjligt kanske om du inte haft bevisning som visar att den uppgift du förmedlar är sann.

Du har rätt att uttala dig om försvarliga uppgifter som också är sanna (5 kap 1 § 2 st Brottsbalken). Då säljaren de facto är skyldig dig pengar/vara torde det ju vara ett fullt rimligt agerande i sammanhanget att varna andra för denne (i synnerhet när den andre köparen fick tillbaka pengarna genom publiceringen).

Sammanfattningsvis anser jag alltså att du genom din publicering/varning inte begår ett förtalsbrott. Publiceringen/varningen är snarare fullt rimlig i sammanhanget då du har rätt att få din vara (eller pengar tillbaka).

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare