Förtal - målsägandebrott

Hejsan jag är inblandad i ett grannarna då mina grannar lever om väldigt mycket tidiga mornar men i alla fall jag ledsnade och gick ut på balkongen och skrek att dom skulle vara tysta, ordväxling uppstod sen gick vi båda in, nu får jag reda på att grannen säger att jag ska slå henne och hennes barn enligt förvaltaren

och det har jag verkligen inte sagt och jag har 2andra grannar som hört hela våran ordväxling på balkongen och kan styrka min version jag känner mig kränkt av dessa anklagelser och undrar om jag kan anmäla min granne för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Som jag förstår din fråga är du intresserad av huruvida du kan anmäla din granne för ett ärekränkningsbrott. Förtal är ett målsägandebrott som regleras i brottsbalkens 5 kap 1§ som du finner https://lagen.nu/1962:700.

För att det skall kunna röra sig om ett förtal skall en person utpeka en annan person så som brottslig eller klandervärd. Det innebär således att dina grannar måste ha uttalat sig specifikt till andra personer och inte bara i så kallat allmänt ordalag. Att döma av den situation som du här nämner verkar så vara fallet. Grannarna måste dock haft uppsåt till sitt agerande, det vill säga, agerat med vilje.

Dina grannar kan enbart gå fria i en situation som denna om de kan visa att de har varit skyldiga att uttala sig om händelsen och att de har haft grund för att uppgiften var sann. Att hota andra människor med våld är allvarligt och om du skulle ha uttalat det som grannen enligt dig påstår kan grannens anklagelser vara att anse som befogade och det som angivits till förvaltaren anses som försvarligt.

Att däremot anklaga dig för något som du inte har gjort och uttala sig om det till andra kan vara att bedöma som förtal. Viktigt att anmärka igen är dock att om grannens agerande är att bedöma som försvarligt kan han/hon gå fri.

Svårigheten ligger i att föra bevisning vid domstol. Att använda de andra grannarnas vittnesmål kan tala till din fördel. Skulle dessa andra grannar som hört ordväxlingen säga att du sa att du skulle slå din granne och hennes barn talar detta till din nackdel. Det är väldigt lätt i en situation som denna att det blir "ord mot ord".

Skulle du nu vilja driva denna fråga vidare, vilket framgår att du vill, kan du väcka enskilt åtal enligt 5 kap 5 § brottsbalken. Eftersom förtal är ett så kallat målsägandebrott måste du själv som huvudregel väcka åtal och inte åklagaren. Det är viktigt att anmärka för din del dock att om du förlorar målet riskerar du att behöva stå för både din egen och motparternas rättegångskostnader. Jag rekommenderar att du tar kontakt med ett juridiskt ombud och du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Här kan du också få mer information om enskilt åtal: http://lawline.se/answers/5306

Hoppas att detta gav dig mer klarhet. Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare