Förtal - enskilt åtal

Jag har polisanmält min granne för förtal,hon säger jag har tittat in hennes fönster.detta är avvisad -är detta ett tecken att mitt åtal ses som oberättiget?Vad gör jag-jag har min sambo som vittne!TackDetta är mycket oroande för mig.Vi omgås inte.Får bifoga,vi är 2 killar som bott i 26 år-och detta är skämmande.

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår din fråga har du polisanmält din granne varav anmälan inte föranlett någon åtgärd från polisen. Troligen är det så att polisen/åklagare inte ansett det förtal du påstår vara tillräckligt allvarligt för att föranleda åtal. Att betänka är att inte varje bråk mellan grannar eller då man upplever sig orättvis behandlad av andra kan bli mål för åtal. Ett åtal tar stora resurser i anspråk.

Du skulle kunna driva ett enskilt åtal och således själv stämma din granne. En sådan process kan dock både vara kostnads och tidskrävande.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare