Förtal eller sexuella trakasserier att lämna klandervärda uppgifter om person?

Hejsan!

Vid två tillfällen har min fästman fått samtal från ett dolt nummer av en kvinna respektive man där dom anklagat mig för att ha varit otrogen och dessutom räknat upp massa namn från mitt förflutna, dom har även sagt saker som att jag aldrig kommer älska honom och att han inte är nog för mig och så vidare. I samtal nummer två så berättar uppringaren att min nuvarande fästman aldrig kommer tillfredställa mig på det sättet som någon annan kille gjort och att han är en bekant till mig. Jag har ingen aning om vilka dessa människor är och varför dom försöker förstöra mitt förhållande med min fästman. Allt detta är självklart lögner men då detta snart förstör vårat förhållande med mannen till mitt kommande barn så vill jag nu polisanmäla. Nu till frågan, går detta in under förtal eller sexuella trakasserier eller någon annan brottslig handling?

Mvh, frustrerad och orolig fästmö

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad som utgör förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken (1962:700) och lyder enligt följande: Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Det finns inget brott som heter sexuella trakasserier och man kan inte dömas för sexuellt trakasseri, men mycket av det som utgör sexuella trakasserier faller in under andra brott. Ett exempel på det är förtal som du nämnt i din fråga. De samtal som din fästman fått om dig utgör ett utpekande av dig som klandervärd. Utöver detta är uppgifterna ägnade att utsätta dig för andra missaktning och det torde därför röra sig om förtal vilket bör polisanmälas.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare