Förtal eller förolämpning?

Hej. Jag och min exfru skiljde oss för nästan ett år sedan. Vi åkte utomlands och min exfru blev där inseminerad och vi fick en dotter. Jag hann tyvärr aldrig adoptera dottern så min exfru står som ensam vårdnadshavare. Mitt umgänge med dottern går i vågor, jag får ha henne periodvis och sedan blir jag fråntagen henne. Min exfru har anklagat mig för både borderLine och nu senast anklagade hon mig för att vara alkoholist och art jag luktat alkohol. Hon ljuger och förtalar mig. Får hon verkligen förtala mig på detta sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i 5 kap. 1 § BrB och förutsätter att uppgiften ("förtalet") är lämnad till någon annan än den förtalade. Om din exfru enbart har sagt detta till är således inte paragrafen tillämplig, i så fall kan det i stället röra sig om förolämpning. Jag återkommer till förolämpning nedan.

För förtal krävs vidare, förutom att det har skett till någon annan än dig, att uppgiften är ägnad att utsätta dig för annans missaktning. I förarbetena till bestämmelsen framgår att det är tänkt att uppgiften, för ansvar, ska vara av allvarligare beskaffenhet. Då borderline är något som många personer ofrivilligt lider av kan det hävdas att ett sådant påstående inte är nedsättande. Till exempel kan ett påstående om viss sexuell läggning eller etniskt ursprung aldrig vara nedsättande i paragrafens mening.

Var gränsen ska dras kan i princip endast domstolen svara på i det enskilda fallet, men beroende på omständigheterna är det möjligt att beskyllande av alkoholism är att se som förtal. En (i viss mån haltande) jämförelse kan göras till rattfylleri vilket anses vara förtal att beskylla någon för.

Förolämpning aktualiseras om den nedsättande uppgiften lämnas direkt till personen i fråga (dig) (5 kap. 3 § BrB). Förtal och förolämpning hör dock inte ihop så att det som skulle varit förtal om det sagts till en annan person automatiskt är förolämpning om det sägs till den som kränks. Förolämpning omfattar t.ex. smädelser och andra kränkande beskyllningar. På samma sätt som ovan är det svårt att dra en gräns utan att ha all fakta på bordet, t.ex. torde man få tåla mer i en hetsig diskussion än vad man behöver tåla annars.

Sammanfattningsvis kan det din exfru beskyller dig för mycket väl vara tillräckligt för att utgöra förtal eller förolämpning, beroende på omständigheterna. Särskilt beskyllningen om alkoholism torde kunna falla under paragraferna, även borderline kan teoretiskt göra det, även om jag finner det otroligt att det då skulle röra sig om förtal.

Lawline RådgivareRådgivare