Förtal att sprida anklagelser om lögnspridning/förtal?

Hej! Jag har blivit anklagad för att sprida lögner och förtal om mina kolleger, i ett mail som också gick i kopia till ett flertal andra anställda i organisationen. Jag har varken ljugit eller förtalat någon, och min fråga är om personen som anklagar mig för att göra detta inte själv gör sig skyldig till förtal, el. liknande.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt kan dömas för förtal, se 5 kap. 1 § brottsbalken. Även andra uppgifter som är avsedda att utsätta den utpekade för andras missaktning kan räknas som förtal. Det centrala är således att uppgiften är menad att skada den utpekades anseende hos andra.

Att sprida lögner och förtal om kollegor skulle kunna klassas som uppgifter som är avsedda att utsätta den utpekade för andras missaktning, särskilt som uppgifterna har skickats till era gemensamma kollegor. Typiskt sett brukar man säga att uppgifterna ska vara tillräckliga för att den/de som de riktar sig till ska kunna förlora aktningen för personen uppgiften avser.

Du skriver att mailet skickats som kopior till era kollegor. Jag vill nämna att det för förtal krävs uppsåt att sprida uppgiften till andra. Om kopiorna var ett misstag kan det således inte ses som förtal.

Huruvida uppgifterna som sprids är sanna eller inte spelar roll endast om det i övrigt var försvarligt att uttala sig, se ovan nämnd paragrafs andra stycke. I sådana fall är agerandet inte straffbart som förtal.

Baserat på de uppgifter du lämnat framstår det i min mening som att det mycket väl kan röra sig om förtal. Självklart kan en domstol göra en annan bedömning och andra faktorer än de som framgår av din fråga kan även spela in. Det kan tilläggas att förtal är ett s.k. målsägandebrott. Det innebär att det, med vissa undantag, inte är åklagare som väcker åtal utan målsäganden själv, se 5 kap. 5 § brottsbalken.

Vänligen,

Harry Westerman WoodRådgivare