Förtal - anmälan till soc

He! sen tre år tillbaka gick jag å mina två barns mamma isär som för övrigt e den största mytoman jag någonsin träffat! Å sen jag träffade min nuvarande sambo så har hon varit extra jobbig på väldigt många sätt å anklagat oss för det ena och det andra men min största fråga just nu e att i maj anmälde hon mig till soc att jag tydligen ska slå barna bl.a. vilket inte stämmer men vi är nu under process där å hon kommer inte vinna detta då soc inte kan se att det hon säger stämmer! Men hon är ute efter att få ha barna själv på heltid å har även gått till familjerätten med henne innan detta utan att veta anledningen å det första hon säger där är att hon inte tror att jag ville ha barna å just då va jag pappaledig måndagar å fredagar i två månader för att få mer tid med dom å efter två gånger där ville hon inte gå dit mer för hon tyckte att dom bara stod på min sida. Hon har även anklagat min sambo för att hon tydligen ska ha slagit en av mina barn vilket inte heller stämmer. Hon har vägrat ge mig ena barnbidraget fast vi har gemensam vårdnad och barna lika mycke varannan vecka men nu i Mars kunde jag äntligen få det eftersom jag kunde söka själv då så tror det e därför hon gjort denna anmälan för att hon e sur över det! Det finns så otroligt mycke jag kan bevisa på att hon är en olämplig mamma då det hon håller på med påverkar barna väldigt mycke å att hon använder barna som ett verktyg mot mig! Jag tror att barna mår dåligt över hur mamma beter sig å att hon pratar väldigt dåligt om mig/oss till dom vilket gör dom väldigt förvirrade å osäkra! Sen denna process börjat har barna blivit extra glada över att åka till mig å sagt varje söndag att dom inte vill till mamma utan vill stanna här. Jag vill ha barna på heltid och att hon får ha dom varannan helg för självklart ska dom få träffa sin mamma åxå men som det e nu så e det inget som fungerar med henne. Har även ett barn på 1år med min nuvarande sambo + 2 bonus barn. Så jag undrar hur jag kan gå tillväga? Jag vill anmäla henne för falsk tillvitelse och förtal, även min sambo vill anmäla henne för förtal! När hela processen med soc är över vill jag gå till familjerätten med detta! El hur ska jag göra? Vi har varit väldigt tillmötesgående mot henne länge nu utan resultat utan bara mera smutskastning mot oss från henne å nu e jag trött på allt bråk från hennes sida! Jag vill att mina barn ska ha det bra å må bra igen!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Förtal är ett målsägandebrott som regleras i brottsbalkens 5 kap 1§ som du finner här.

För att det skall kunna röra sig om ett förtal skall en person utpeka en annan person så som brottslig eller klandervärd. Ditt x måste haft uppsåt till agerandet, dvs agerat med vilja. Enligt din beskrivning är detta fallet vad gäller ditt X.

Ditt X kan enbart gå fri i en situation som denna om hon kan visa att de har varit skyldiga att uttala sig om händelsen och att de har haft grund för att uppgiften var sann. Om det förelåg befogade misstankar vad gäller erat sätt att sköta barnen så kan ditt X ej dömas för förtal.

Svårigheten ligger i att föra bevisning vid domstol då ditt X alltid kan hävda att hon har varit orolig för sina barn och att hon därför känt sig tvungen att anmäla till socialen, således att det förelåg befogade misstankar.

Skulle du nu vilja driva denna fråga vidare, vilket framgår att du vill, kan du väcka enskilt åtal enligt 5 kap 5 § brottsbalken. Eftersom förtal är ett så kallat målsägandebrott måste du själv som huvudregel väcka åtal och inte åklagaren. Det är viktigt att anmärka för din del dock att om du förlorar målet riskerar du att behöva stå för både din egen och motparternas rättegångskostnader. Jag rekommenderar att du tar kontakt med ett juridiskt ombud och du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare