Formkrav äktenskapsförord

Kan vi ha ett sparkonto där vi kontinuerligt sparar pengar som enskild egendom i ett äktenskapsförord? Hur skriver man i så fall det?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Först och främst måste du beakta de obligatoriska formkraven som gäller för ett äktenskapsförord. Mer om det kan du läsa i en tidigare besvarad fråga, här.

I övrigt är det viktigt att precisera, inte minst när ni skall ha (som det låter i beskrivningen) ett gemensamt konto. I äktenskapsförordet bör ni således förtydliga vilket konto det avser samt hur stor andel som vardera äger!

Hoppas det gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare