Äktenskapsförord

Hej. När man äger en bostadsrätt, bil m.m. och har planer på att gifta sig inom kort tid, kan man då genom att ha skrivit ett testamente innan äktenskapet föreskriva att ens make inte ska få det man själv äger vid en skilsmässa i framtiden?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det smidigaste sättet att reglera vem som ska få vad vid en eventuell skilsmässa är att skriva ett äktenskapsförord. Formkraven för ett sådant är att det ska vara skriftligt och undertecknat av båda parterna. Det måste även registreras hos Skatteverket.

I avtalet kan ni reglera vad som ska vara enskild egendom. Sådan egendom behåller man själv vid en skilsmässa.

Du kan läsa mer här: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html

Lawline RådgivareRådgivare