FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/08/2023

Förhör vid subjektiv kumulation

Vid exempelvis en rättegång angående gruppvåldtäkt så är de flera tilltalade för samma brott och enligt vad ni har varat tidigare blir det oftast en rättegång av det. Jag undrar om de tilltalade får lyssna på varandra när de frågas ut av åklagaren under rättegången.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Rättegångsbalken (1942:740) (hädanefter RB).

Precis som du säger så kan åtal väckas mot flera personer och i sådant fall kan dessa handläggas i en rättegång om det är till fördel för målets handläggning eller annars finns skäl för det (45:3 st.2 RB). Detta kallas för subjektiv kumulation.

Vid en huvudförhandling i tingsrätten eller hovrätten ska de misstänkta infinna sig personligen så länge rätten inte finner att målet kan avgöras utan dess närvaro (21:2 st.1 RB). Det innebär att om det är flera som är åtalade för samma brott, och målen ska kumuleras, så bör alla tilltalade infinna sig vid den gemensamma rättegången om rätten anser att det är behövligt.

Vad gäller förhören med parterna kan i vissa fall förhör med målsägande eller vittnen hållas utan att de tilltalade är i salen. I så fall sitter de tilltalade i ett annat rum och lyssnar på förhöret. Däremot finns det ingen regel om huruvida de tilltalade ska få lyssna på varandra när de förhörs av åklagaren, vilket alltså innebär att dessa får lyssna på varandra.

Lawline RådgivareRådgivare