Fel i hyresrätt.

Hejsan!

Jag har problem med min hyresvärd och skulle behöva rådgivning om hur jag skall gå till väga.

A: Trots att jag på flertal tillfällen har frågat om möte, ringt/mail/sms, får jag oftast inget svar.

B: Han har lovat åtgärder när det kommer till säkerhetsrisker och dylikt i lägenheten, men dyker inte upp på bestämd tid och även ingen uppföljning. Risken kvarstår fortfarande. (Sladd som är oisolerad ovanpå badrumsskåp som inte lätt kan ses i ögonhöjd. Jag märkte detta då jag städade en dag och fick en rejäl elstöt.

C: Har bilder på brandrisker och andra olika säkerhetsrisker i hela lägenheten. Fel som tidigare hyresgäster felänmält men inte fått fixat då heller.

D: Svarar inte på delikata frågor så som djurtillgänglighet i lägenhet. Kontrakt saknas. (Skall ha gått över till förstahandskontrakt men har ej fått någon uppdatering.)

Jag har blivit skadad i lägenheten och vill inte utsätta andra för detta. Hur går jag till väga? Kostar det pengar att kontakta advokater och få rådgivning över telefon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Hyresrätt regleras i 12 Kap. Jordabalken. I 12 kap. 9 § JB står det att hyresvärden ska se till att lägenheten är i fullt brukbart skick på tillträdesdagen. Vidare i 12 kap. 11 § står det om det uppkommer ringa skador på lägenheten innan tillträdesdagen så ska hyresvärden stå för avhjälpandet (reparationen). I samma paragraf 1 punkten står det (bland annat) att hyresgästen kan själv avhjälpa skadan på hyresvärdens bekostnad om hyresvärden själv inte gör det efter tillsägelse. Dessutom står det i 12 kap. 16 § att dessa skydd gäller även efter tillträdesdagen och alltså för hyresgäster som redan bott där ett tag.

Sammanfattningsvis så ska i första hand hyresvärden stå för avhjälpandet, men du som hyresgäst kan, efter tillsägelse, själv avhjälpa felet och sedan kräva hyresvärden på pengar för det som det kostade dig. Hyresrätt är ett brett område och det finns flera alternativ, jag tog ut dessa alternativ för dig efter vad jag trodde är bäst för situationen. För bredare och mer specifik rådgivning rekommenderar jag att du bokar en tid med en av våra jurister.

Hoppas detta hjälpte!

MVH

David ZandianRådgivare