FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/02/2018

Får min pojkvän adoptera mitt barn och vad gäller då barnets far är försvunnen?

Hey. Jag har en son som inte har någon biologisk pappa pga av man inte hittar honom. Jag vill att min pojkvän ska få adoptera min son. Hur ska vi göra? Och vad gäller måste vi vara gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan du ställer rör familjerätten där reglerna om adoption hittas i föräldrabalken (4 kap. (FB)).

Först och främst kan jag informera er om att det endast är makar som kan adoptera, antingen den andre makens barn eller gemensamt (4 kap. 4 § FB). I dagsläget finns det alltså ingen möjlighet för din pojkvän att adoptera din son så länge ni är ogifta.

Om ni skulle gifta er ändras förutsättningarna. I sådant fall kan din pojkvän ansöka om adoption. Ansökan om adoption ska skickas in till tingsrätten där adoptanten (pojkvännen) bor (4 kap. 9 § FB). Domstolen inhämtar då upplysningar om barnet och sökanden i ärendet om adoption (4 kap. 10 § FB). Vidare står i samma paragraf att, om barnet inte fyllt arton år, ska yttrande inhämtas från socialnämnden i den kommun där sökanden är folkbokförd och från socialnämnden i den kommun där den som har vårdnaden om barnet är folkbokförd. I detta fall är din sons far okänd, varför hans samtycke till den eventuella adoptionen inte krävs (4 kap. 5 a § 2 st. FB).

Vilka fler förutsättningar måste vara uppfyllda för adoption?

En presumtiv adoptant (din pojkvän) måste ha fyllt 25 år (4 kap. 1 § FB). Vidare har barnet visst inflytande över adoptionen som stiger med åldern. (4 kap. 5 § FB). Adoption får som huvudregel inte komma till stånd om barnet fyllt 12 år och motsätter sig adoptionen. Om barnet är under 12 år tas hänsyn ändå till barnets vilja, med beaktande av ålder och mognad (4 kap. 6 § 1 st. 3 p. FB). Denna bedömning görs av socialnämnden (4 kap. 10 § 2 st. FB)

Slutligen måste rätten också göra en lämplighetsprövning av adoptionen (4 kap. 6 § 1 st. FB). Om adoptivbarnet är under 18 år, ska rätten dessutom inhämta ett särskilt yttrande från socialnämnden (4 kap. 10 § 1 st. FB). Tillstånd till adoption får endast ges om det är till fördel för barnet samt om styvföräldern uppfostrat eller önskar uppfostra barnet (4 kap. 6 § 1 st. FB).

Sammanfattning

Rätten ger tillstånd till adoption endast om vissa krav är uppfyllda. Dels krävs att vissa formella förutsättningar är uppfyllda, dels att adoptionen med hänsyn till principen om barnets bästa kan anses lämplig. Din potentiella make måste alltså uppfylla alla formella förutsättningar för att vara behörig att adoptera din dotter. Huvudfrågorna var om ni måste vara gifta för att din partner ska få adoptera och vad som gäller då sonens fader är försvunnen. Ni måste vara gifta, men samtycke krävs inte av sonens fader. Huruvida adoptionen kan anses lämplig och tillstånd därmed beviljas, beror däremot helt på omständigheterna i det enskilda fallet. Ansökan om adoption finner ni här.

Återkoppling

Har ni tid över får ni gärna lämna ett omdöme.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare