Får en privat hyresvärd förbjuda husdjur?

Hej Lawline!

Jag har en fundering angående hyresvärds rätt att förbjuda husdjur i lägenhet. Jag hyr en övervåning i ett bostadshus av en privatperson. Hyresavtalet nämner inget om husdjur. Gäller huvudregeln här att det är tillåtet att ha husdjur såsom hund och katt om det inte finns sakliga skäl till förbudet? Kan hyresvärden i efterhand ställa ett sådant krav utan att säga upp och teckna nytt hyresavtal?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. Nedan kommer en redogörelse för din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du under över vad som gäller i de fall då man hyr en lägenhet i andrahand, där uthyraren ställer ett förbud mot husdjur i lägenheten. När det kommer till frågor om villkor i hyreslägenheter är det 12 kap. jordabalken (även benämnd som hyreslagen) man får vända sig till.

Förbud mot husdjur i lägenheten

Huvudregeln är att ett krav från uthyraren som stadgar förbud mot husdjur är giltigt enbart om sakliga skäl föreligger. Detta gäller även för andrahandsuthyrning. Ett exempel på ett sådant sakligt skäl när det rör som om andrahandsuthyrning kan det vara så att lägenheten hyrs ut möblerad och uthyraren inte vill att något djur ska komma i kontakt med möblerna på grund av allergi. Detta gäller oavsett om förbudet hade funnits med skriftligt i avtalet eller om andrahandsuthyraren muntligen förmedlade detta till dig.

Att uthyraren i efterhand ställer ett sådant krav måste göras skriftligt till dig som hyresgäst (54 § första stycket hyreslagen). Återigen är ett sådant villkor utan verkan om inga sakliga skäl föreligger.

Värt att nämna är att även om du inte är bunden av förbudet mot husdjur, så har du ett ansvar som hyresgäst för att husdjuret inte stör grannar eller orsakar skador och olägenheter i gemensamma utrymmen (25 § hyreslagen). Du har även ansvaret för alla skador som husdjuret eventuellt orsakar inne i er hyresrätt.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare