Facebook och förtal

En tjej jag hade samlag med för 1½ år sedan, har börjat sprida rykten om att jag våldtagit henne. Vad gör man åt sådana här saker på Facebook? De e ju rätt svårt att bevisa nu att det ej va våldtäkt då jag ej har kvar några sms eller något sådant. Om de nu skulle visa sig att hon polisanmäler det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om kvinnan sprider rykten om dig på nätet kan hon göra sig skyldig förtal. För att hon ska göra sig skyldig till förtal krävs det enligt 5 kap. 1 § brottsbalken att man lämnat en uppgift om en person och att uppgiften är ägnad att utsätta denna person för andras missaktning. En uppgift om att någon är en våldtäktsman är en sådan uppgift som omfattas av lagen.

Du anmäler brott genom att kontakta polisen.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare