FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/03/2014

Eventuella följder av stämningsansökan grundad på falska omständigheter

Hej!

Tack för en bra sida! För några år sedan sålde mitt företag en fastighet till en privatperson. Denna har inkommit med en stämning avseende fel i fastighet. Bla används bilder som bevisning.

Flera bilder visar andra fastigheter än den aktuella och hon begär skadestånd för påstådda fel på andra fastigheter än hennes egen.

Vilken brottsrubricering kan det vara? Vad kan påföljden bli?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga och kul att du gillar sidan!

Jag kan se att två eller tre brott kan föreligga här, men även om din motparts förfarande inte är att anse som brottsligt så kan motparten åläggas att betala böter och/eller stå för de rättegångskostnader som uppstår.

I första hand så gäller en allmän regel i RB 9:1 att den som mot bättre vetande inleder en tvist i domstol ska dömas till böter för detta.

Därutöver är huvudregeln är att den part som “förlorar” i rättegången ska stå för alla parters kostnader för denna, RB 18:1. Den vinnande partens kostnader får dock inte vara oskäliga med hänsyn till målet, RB 18:8.

Under rättegången kan det bli så, t.ex. på din begäran, att din motpart i bevissyfte kommer att förhöras under sanningsförsäkran, RB 37:2. Ifall man under en sådan medvetet lämnar osanna uppgifter begår man brottet osann partsutsaga (BrB 15:2), för vilket fängelse i upp till två år kan utdömas. Osanna uppgifter som lämnas utan sanningsförsäkran straffas dock inte, RB 43:6 st. 2.

Man kan inte tvingas till att lämna en uppgift, men även en parts passivitet kan tillmätas bevisvärde, enligt RB 35:4.

Det andra brottet som kan komma ifråga är försök till bedrägeri (BrB 9:1 och 11, samt 23:1), om din motparts avsikt är att berika sig på din bekostnad, genom att vilseleda i det här fallet rätten. Det förefaller dock för mig inte helt säkert att försöket är ett s.k. “tjänligt försökt”, vilket skulle göra att försök till brott inte förelåg i straffrättens mening, men huruvida det är ett tjänligt försök beror på risken att rätten tror på din motpart och jag kan alltså inte sia något om detta utan att veta mer detaljer. Ifall avsikten till en förmögenhetsöverföring inte finns eller kan styrkas kan det fortfarande röra sig om oredligt förfarande, BrB 9:8, men detta straffas inte för på försöksstadiet och det vore då alltså ett brott först om en dom faller till din nackdel.

Din motpart riskerar också att göra sig skyldig till underlåtenhet att avvärja rättsfel enligt BrB 15:9 ifall hon medvetet driver rätten till att döma till din nackdel grundat på de osanna bevisen. Detta brott kan dock inte föreligga ifall ansvar för osann partsutsaga utkrävs.

I mitt svar har jag utgått från att din motpart enbart stämmer dig för fel i fastighet och att hon inte anklagar dig för något brott. Vore det så att hon gjorde det skulle andra brottsbestämmelser bli tillämpliga.

Om du inte redan har kontaktat juridisk expertis så kan du snabbt och enkelt boka en tid för rådgivning genom att använda länken som finns till höger om det här svaret.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare