FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/10/2017

Enskilt anspråk på grund av brott.

Jag har blivit utsatt för grov misshandel av mitt x 2 gånger som han blivit dömd för. Han blev dömd till 90 dagars samhällstjänst. Han har även spridit lögner om mej så jag har inte orkat bo kvar i staden jag kommer ifrån. Nu har det gått 1 år sedan domen och först nu orkar jag fundera över skadestånd. Vad kan jag ha rätt till ? Ska jag kontakta juristen jag fick tilldelad vid domen ? Vet inte vad jag ska göra men såren på insidan efter misshandeln är väldigt djupa.

/Metoo

Lawline svarar

Hej! Tack för att du hör av dig Lawline med din fråga!

Först och främst så vill jag beklaga den situationen du hamnat i. Det låter inte alls roligt.

Vad du kan göra
Inom juridiken skiljer man mellan straffrättsliga processer och civilrättsliga, när personen som misshandlat dig blev dömd för misshandeln till samhällstjänst så rörde det sig om en straffrättslig process. Om du vill ha skadestånd för vad du blivit utsatt för så är det istället ett civilrättsligt mål. Om du nu vill väcka talan om skadestånd så kan du göra det i den tingsrätt där personen som misshandlat dig är bosatt. När det målet handläggs så bör du åberopa den tidigare domen som bevisning.

Hur väcker man talan?
Vad som ska vara med i din stämningsansökan regleras i 42 kap. 2 § Rättegångsbalken (RB), läs den här. Stämningsansökan ska innehålla ett bestämt yrkande (skadestånd), de grunder du vill åberopa som grund för yrkandet (misshandeln), vilka bevis du vill lägga fram och vad dessa bevis ska bevisa samt vad som gör rätten behörig (det faktum att den du stämmer bor inom tingsrättens område). Läs mer på den här länken.

Ett jättestort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare