Ekonomiskt förtal m.m.

Hej,

Jag har blivit hotad med förtal för det här blogginlägget av fastighetsägaren: http://www.rikatillsammans.se/2014/10/13/rakna-och-investera-i-hyresfastigheter/

Finns där någon substans bakom det?

Vad innebär det för mig om jag skaffar ett utgivningstillstånd?

Hälsningar Jan

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar LawLine med dina frågor.

De svenska bestämmelserna om ärekränkning hittar du i 5 kap. brottsbalken. Där sägs att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för andras missaktning döms till förtal.

Utöver det finns det i samma kapitel en bestämmelse om förolämpning. Det sägs att den som smädar en annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom döms till förolämpning.

Gemensamt för reglerna är att de endast skyddar enskilda fysiska personer men inte föreningar, bolag eller andra kollektiva enheter. I Sverige är alltså inte s.k. ekonomiskt förtal straffbart. Företag som blir baktalade har alltså inte några rättsliga medel att sätta emot. I ditt fall blir slutsatsen att du inte behöver oroa dig över fastighetsägarens hot, såtillvida du inte förtalar själva fastighetsägaren i hans roll som privatperson. Men det fanns ingenting som ger sken av det i din artikel.

Innebörden av ett utgivningstillstånd är att tryckfrihetsordningen kommer tillämpas på din blogg istället för som i dagsläget, personuppgiftslagen och brottsbalken, m.m. Din webbplats blir alltså grundlagsskyddad.

Grundlagsskyddet innebär bland annat att:

– särskilda ansvarsregler gäller för yttrandefrihetsbrott
– det bara är utgivaren som ansvarar för det som publiceras
– meddelare har rätt att vara anonyma – myndigheter får inte forska efter deras namn och personer som är verksamma på en redaktion får inte avslöja meddelarens identitet
– myndigheter inte får förhandsgranska eller försvåra publicering (censurförbud)
– personuppgiftslagen (PuL) inte gäller om tillämpningen av lagen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen.

(Se mer om utgivningsbevis här http://www.radioochtv.se/tillstand-och-registrering/internet/utgivningsbevis/)

Om du har några följdfrågor kontakta person.viktor@gmail.com

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare