FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/02/2024

Delas skulder när ett äktenskap upphör?

Vi har äktenskapsförord, enskild ekonomi, bostad 1/2 var ägande, lån på bostad EJ gemensamt utan enskilda lån. Vid Bodelning/dödsfall skall väl inte skulder delas ? så som det ofta nämns i press och övrigt. I vårt Äktenskapsförord står det: " All den egendom, som någon av oss äger........ ........, skall vara respektive makes enskilda egendom, i vilken den andre maken inte äger giftorätt"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Delas skulder när ett äktenskap upphör?

Nej, varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1:3 ÄktB). Därmed så delas inte skulder, utan dem svarar man för själv.

I denna situation har ni i äktenskapsförordet skrivit att all egendom är enskild egendom och därmed ska den inte ingå i bodelningen (7:1 och 7:2 1st 1p ÄktB). I en bodelning ingår bara giftorättsgods (10:1 ÄktB). Vid eventuell separation så verkar det vara så att ni inte kommer ha en bodelning, då ni inte har något giftorättsgods.

Har du mer konkreta frågor om en möjlig separation mellan dig och din make/maka får du gärna ställa ytterligare fråga eller boka tid med en av våra jurister på Lawline

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare