FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/02/2018

Dela lika på bostadsrätt trots olika insatser?

Hey!

Jag och min f.d sambo köpte en lägenhet tillsammans, nu så har vi separerats och lägenheten ägs av båda. Jag ägde en lägenhet tidigare och sålde den i samband med att vi blev tillsammans. Vinsten jag gjorde på den lägenheten la jag in på våran lägenhet som vi äger nu. Han har inte lagt in några pengar på lägenheten. Vi har inte skrivit något samboavtal och det finns inget avtal på pengarna. Finns det någon möjlighet att jag får den delen jag har lagt in. Det jag möjligtvis har är ett muntligt avtal då våran mäklare var med när vi skrev kontrakten för den nya lägenheten?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er gemensamma bostadsrätt är samboegendom (3 § samboL). Det innebär att den kommer ingå i en bodelning efter er separation, om någon av er begär bodelning (8 § samboL). Enligt sambolagen kommer era skulder räknas av mot samboegendomen och efter det ska egendomen delas lika mellan er två (13 § samboL). Det spelar alltså ingen roll att ni betalat olika mycket på bostadsrätten. Ni kommer ändå få värdet av halva bostadsrätten var.

Dessvärre krävs det samboavtal (9 § samboL) om att bostadsrätten inte ska vara samboegendom och därmed inte ingå i en eventuell bodelning. På så sätt skulle ni fått behålla den del av bostadsrätten som ni betalat för.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare