FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/07/2014

Civilprocess eller straffprocess?

Hej! Jag har blivit lurad på blocket och vill nu ha tillbaka mina pengar. Vilket sätt är det bästa? Jag har hört att en polisanmälan oftast inte leder någonvart. Är det mer effektivt att driva detta som ett förenklat tvistemål istället?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Det finns ett antal skillnader mellan brottmål och tvistemål. Bland annat kan nämnas att det i brottmål ställs högre krav på bevisningen. Å andra sidan har då rättergången föregåtts av en förundersökning vilket medför att utredningen beträffande vad som hänt i regel är mer utförlig. Du slipper att själv föra processen (om du vill finns dock möjlighet att väcka enskilt åtal) och kan överlämna detta till en erfaren åklagare. Detta är bara ett axplock av de många skillnader som finns mellan tvistemål och brottmål.

Det du råkat ut för är något som enligt min erfarenhet bäst bör föregås av åtminstone en förundersökning, även om inget åtal väcks. Detta eftersom det kan vara svårt att på egen hand inkomma med erforderlig grad av utredning till domstolen. Förundersökningen är dessutom "kostnadsfri" för dig, både vad gäller tid och pengar.

Jag kan tyvärr inte göra mer än att lämna dessa fingeranvisningar på grundval av den information du lämnat. Behöver du vidare rådgivning för att stämma motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare