Bostadsrättsförening nekar medlem

Hej! Jag har sålt min bostadsrätt och de nya köparna har fått lån godkänt men ordföranden i bostadsrättsföreningen vägrar att låta köpet gå igenom. Vad gör jag? Hopplöst läge! Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Som jag uppfattar din fråga har köparen av din lägenhet nekats medlemskap i bostadsrättsföreningen vilket leder till att köpet inte kan fullföljas. Denna typ av frågor regleras av bostadsrättslagen (BrL).

Föreningen får ha villkor om medlemskap i stadgarna

En bostadsrättsförening har möjligheten att i sina stadgar ställa upp en mängd villkor för medlemskap (2 kap 1§ 1 st BrL). Det kan exempelvis röra sig om ålderskrav (tex seniorboende) eller att medlemmarna ska ha ett särskilt yrke. Vissa villkor är däremot inte tillåtna, exempelvis får en förening inte ange att en medlem måste ha en viss bestämd inkomst (2 kap 2§ BrL).

Huvudregeln är att personer ska godkännas som medlemmar

Så vida en person uppfyller villkoren i stadgarna så ska denna person som huvudregel godtas som medlem. Det finns av den anledningen ganska få skäl för en bostadsrättsförening att neka en medlem som uppfyller kraven i stadgarna. De skälen som utgör grund för nekande ska vara sådana som knyter an till nyttjandet av bostaden, det kan exempelvis vara om personen tidigare bott i föreningen och misskött lägenheten eller ekonomiska skäl så som skulder eller bristande betalningsförmåga. Ytterligare skäl är om föreningen misstänker att köparen inte själv kommer nyttja lägenheten utan planerar att hyra ut den (2 kap 3§ BrL). Det är däremot inte tillåtet för en bostadsrättsförening att neka utifrån någon av diskrimineringsgrunderna som är kön, sexuell läggning, medborgarskap, religion, etnisk härkomst eller funktionshinder.

Min rekommendation

Ni bör först och främst läsa föreningens stadgar för att säkerställa att föreningen inte nekar på grund av att köparen inte uppfyller de krav som anges. Om ni misstänker att föreningen gör en godtycklig bedömning som grundas på en anledning som inte knyter an till något av det jag skrivit ovan så bör köparen vända sig till hyresnämnden som gör en objektiv prövning av frågan. Detta måste göras inom en månad från nekandet (2 kap 10§ BrL). Förutsatt att köparen som sagt uppfyller kraven i stadgan så bör ni ha ganska goda möjligheter att nå framgång vid en eventuell prövning i hyresnämnden eftersom det ställs höga krav för att få neka någon. Ni kan läsa mer om det här. Det du kan göra i egenskap av säljare är att samtala med föreningen och förklara att de måste ha skäl med stöd i lag för att kunna neka köparen, själva processen i domstol drivs däremot av köparen. Skulle köparen ändå inte bli godkänd av föreningen så blir köpet ogiltigt.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad, skulle du behöva mer utförlig hjälp  har Lawline erfarna jurister som kan hjälpa dig. Du kan boka tid här.

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare