FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/02/2018

Bostad köpt med förskott på arv från den ena makens sida, kommer bostaden delas lika vid en eventuell bodelning?

Min svärson och dotter äger sitt hus 50/50 men min fråga är . Om detta köptes för pengar han ärvt från sin mor( förskott på arv) har min dotter rätt till 50% av försäljningspriset vid eventuell skilsmässa ? Makarna har inget inbördes testamente och 3 gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du ifall din dotter vid potentiell skilsmässa har rätt till 50% av försäljningspriset av bostad som hon innehar gemensamt med sin make trots att bostaden köpts för pengar som ärvts av makens mor.

Det går inte att besvara frågan på rak arm utan det beror på olika omständigheter som jag ska gå igenom. I min analys utgår ifrån att din svärson och din dotter är gifta.

1. Först och främst kan konstateras att bodelning ska ske vid äktenskapsskillnad. Detta framgår av 9 kap. 1§ Äktenskapsbalken (ÄktB). Se lagen här. Vidare står det i 10 kap. 1§ ÄktB att det är giftorättsgods som skall ingå i bodelningen.

2. Frågan är alltså ifall bostaden utgör giftorättsgods. Av 7 kap. 1§ ÄktB följer att makes egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Alltså är bostaden giftorättsgods och skall ingå i bodelningen ifall den inte är enskild egendom.

3. Enligt 7 kap. 2§ ÄktB är egendom enskild i vissa situationer. Bland annat ifall det följer av ett äktenskapsförord, eller om det är en egendom som en make har ärvt eller fått i gåva av någon annan med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda. I denna situationen beror det på ifall förskottet på arvet har getts med ett villkor att den skall vara enskild egendom eller inte. Även om det finns ett sådant villkor så har pengarna använts genom köp av bostad. I det fallet kan bostaden fortfarande räknas som enskild egendom enligt 7 kap. 2§ ÄktB eftersom bostaden trätt istället för pengarna. Dock kan rättsläget vara oklart ifall den enskilda egendomen har sammanblandats med giftorättsgods t.ex. genom att pengarna har sammanblandats med pengar som inte utgör enskild egendom eller ifall din dotter har betalat en del av bostaden. I ett rättsfall NJA 1992 s. 773 dömde högsta domstolen att pengar som egentligen utgjorde enskild egendom tappade blev giftorättsgods då det hade sammanblandats med andra pengar som ej var enskild.

4. Om man skulle komma fram till att bostaden utgör giftorättsgods då skall den delas emellan makarna. Dock är det inte nödvändigtvis att dottern får 50% av försäljningspriset då man vid bodelning först måste beräkna andelarna i boet. 11 kap. 2§ ÄktB säger att man vid beräkning först skall avräkna från en makes giftorättsgods så att det täcker de skulder som den maken hade när äktenskapsskillnad väcktes. Vad som återstår sedan av makarnas giftorättsgods, sedan avdrag har gjort för att potentiella skulder skall täckas, skall läggas samman. Värdet därav skall därefter delas lika mellan makarna. Detta framgår av 11 kap. 3§ ÄktB. Innebörden av detta är att bostaden, ifall den utgör giftorättsgods kommer delas mellan din dotter och hennes make. Dock är det inte säkert att hon får ut halva försäljningspriset då skulder först skall räknas av. Sedan så gäller det även att dotterns giftorättsgods också delas upp.

5. Slutligen kan sägas att beroende på hur lång tid din dotter varit gift med sin make så kan andelar vid en bodelning variera. I 12 kap. 1§ ÄktB finns en jämkningsregel där det i den mån med hänsyn till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer, skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods.

Vad som kan sägas om denna regel är att det slutligen är en domstol som avgör vad som är oskäligt. Det beror på omständigheterna, men det ska ändå mycket till för att det skall vara oskäligt.

Sammanfattning

Vid en äktenskapsskillnad beror din dotters rätt till att ta del av bostaden vid en bodelning på ifall det finns något speciellt villkor som säger att förskottet på arv ska utgöra enskilda egendom. Om det inte finns det så utgör bostaden giftorättsgods och din dotter har rätt till en viss andel i det. Storleken på andelen beror på skulder som finns hos båda parterna. Slutligen kan det även finnas rum för jämkning ifall äktenskapet inte varat i många år eller det skulle vara oskäligt.

För att få en klarare bild tipsar jag om att kontakta en familjejurist som kan analysera alla omständigheterna.

Hoppas du fick fick svar på din fråga!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare