FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/05/2014

Boendet i samband med bodelning

Hej! Min fru vill skiljas och har köpt en lägenhet för att flytta. Vi äger en villa tillsammans. Finns det någon lag som talar om hur länge jag kan bo kvar innan vi måste sälja? Jag känner att jag behöver tid att leta ny bostad till mig och barnen. Vi har inte lämnat några skiljsmässopapper ännu, och ingen bodelning har skett.

Lawline svarar

Nej, någon sådan bestämmelse torde inte finnas. Dessutom kan inte någon fördelning av egendom ske innan bouppteckningen är gjord, och en sådan görs inte innan äktenskapet har förklarats slutligen upplöst. Däremot finns en bestämmelse om att den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott, 11 kap. 8 § äktenskapsbalken (1987:230).

Lars BålmanRådgivare