FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/12/2016

Bodelningsavtals giltighet

Vi har skrivit en bodelning där min sambo överlåter sina 50% av fastigheten till mig och att hon avsäger sig rätten till fastigheten.

Allt är underskrivet med bådas namn underskrift.

Banken sa att det inte var komplett bodelningsavtal och att vi skulle kontakta en jurist för att få det komplett.

Nu har sambo ändrat sig och vill inte ge bort sina 50% och därför måste vi sälja huset.

Jag undrar om avtalet vi skrev är bindande eller om hon kan ändra sig!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För bodelningsavtal gäller som huvudregel att endast underskrift krävs för att de ska vara giltiga. De behöver inte registreras eller bevittnas. Såsom alla avtal behöver de dock vara tydligt formulerade och den så kallade partsviljan (det båda som skriver under vill komma fram till med avtalet) ska komma fram. En möjlighet är att ni reglerat sådant som inte hörde till samboegendomen eller att era namn inte framkommit ordentligt.

Är avtalet ogiltigt, kan din sambo ändra sig i det nya avtalet ni upprättar. Är avtalet dock giltigt, och banken haft fel, kan hon inte det. Eftersom det inte framgår vad det är banken ansett är felaktigt eller vad som står i själva avtalet kan jag tyvärr inte ge mer råd än såhär. Vill du att någon av våra jurister kollar på avtalet kan du kontakta dem på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare