FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/01/2022

Bodelning och äktenskapsskillnad

Hej jag och min make har ansökt om skilsmässa. Han har anlitat en jurist för en bodelning. Men han erbjuder mig 2 miljoner inte mer vi har inget skrivit. Vi har ett radhus kan vara värt 4 miljoner inte värderat än sen en lägenhet som våran dotter bor i men den hade min man när vi träffades värde ca 3 miljoner. 2st bilar. Jag har nyligen blivit sjukpensionär så jag har väldigt låg inkomst. Kan han behålla huset och bara ge mig 2 miljoner har jag inte rätt till mer. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du skriver att ni inte har något skrivet utgår jag ifrån att ni inte har några äktenskapsförord som kan påverka bodelningen.

I en bodelning vid skilsmässa ska all så kallad giftorättsgods ingå i bodelningen (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Allt som inte uttryckligen är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktaB). Det kan t.ex framgå i ett äktenskapsförord att viss egendom, så som bilarna eller huset, ska vara enskild egendom och därför inte ska delas på. Finns det inte något äktenskapsförord, gåvobrev, testamente med villkor att egendom som ärvs ska vara enskild egendom eller liknande som säger att egendomen ska vara enskild så ska den ingå i bodelningen och delas mellan er (7 kap. 1-3 § ÄktaB).

Det har ingen betydelse om egendomen ägdes innan ni träffades eller efter när man är gifta. Det innebär att även lägenheten som du nämner har du rätt att räkna med i bodelningen.

Hur blir fördelningen?

Först och främst ska ni ange era tillgångar och skulder och då utgår man från hur förhållandena såg ut vid ansökan om skilsmässa (9 kap. 2 § ÄktaB). Efter de ska andelarna beräknas (11 kap. 1-2 § ÄktaB). Det görs genom att skulder räknas bort från vardera persons giftorättsgods och sedan räknas resten ihop och delas i huvudregel lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktaB).

Alltså i ditt fall skulle eventuella skulder för bilar, lägenhet och radhuset räknas bort och sedan skulle det delas lika på mellan er. Om ni haft t.ex. ett kortvarigt äktenskap kan fördelningen jämkas och bli en annan än hälften var (12 kap. 1 § ÄktaB). Med kortvarigt menas normalt sett ett äktenskap som varit kortare än fem år. Om ni inte haft ett sådant kortvarigt äktenskap är det sällan möjligt att få till stånd en jämkning som innebär att din man får behålla betydligt mer av sitt giftorättsgods och därav få mer än dig.

Sammanfattningsvis har du precis som du säger förmodligen rätt till mer än bara 2 miljoner om de andra tillgångarna är giftorättsgods och ni varit gifta ett längre tag. Om ni inte kan komma överens om bodelningen så kan ni ansöka hos tingsrätten om att de ska förordna en bodelningsförrättare. Däremot får ni stå för dennes kostnad gemensamt. Det finns dock möjlighet att ansöka hos tingsrätten att få hjälp att betala denna kostnad om en av er inte har möjlighet att betala av t.ex. ekonomiska skäl.

Hoppas du fått svar på din fråga och behöver du mer hjälp rekommenderar jag att ta kontakt med någon av våra duktiga jurister här på Lawline. Det kan du göra här https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare