FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/03/2015

Bodelning av egendom i dödsbo

jag och min fru har skilt oss, hennes mamma har gått bort. I dödsboet finns bla en husvagn. Vi undrar om det går att göra följande deal:

Min fru tar våran bil jag "får" husvagnen.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till lawline!

Bodelning ska förrättas av makarna tillsammans, vilket framgår av 9 kap 5 § Äktenskapsbalken. Makarna kan alltså bestämma hur bodelningen ska se ut. Makar kan endast avtala om deras egen egendom. Detta betyder att makar inte kan avtala om någon annans egendom. Er "deal" kan alltså göras om husvagnen har gått i arv till din fru. Om din fru har fått husvagnen i arv, blir det hennes egendom.

Om det finns andra arvingar (syskon till din fru) kan de ha rätt att få husvagnen i arv, och har det skett kan ni inte göra en sådan bodelning eftersom husvagnen då tillhör någon annan. Svaret beror alltså på vem som har fått husvagnen i arv.

Mvh

Julia EkerotRådgivare