FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/10/2013

Belastningsregistret

Hej! Tidigare i år blev en vän anmäld för våldtäkt av en kvinna. Bakgrunden till detta var snarare illvilja från hennes sida än att något hände. Åklagare beslutade att inte väcka åtal då det inte fanns någon grund för påståendet. Utredningen har lagts ned. Jag undrar hur detta kommer att påverka honom vad gäller belastningsregistret? Kommer denna anmälan som kvinnan gjorde mot mig att finnas kvar? Vilka andra konsekvenser kommer hennes anmälan att få, trots att åtal inte har väckts eller ens en rättegång, det lades ju ned efter förundersökningen. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De regler som styr belastningsregistret finner vi i Lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620). I belastningsregistret registreras de påföljder som en person dömts för, om åklagare har meddelat en sk åtalseftergift för ett visst brott, om person har meddelats ett kontaktförbud mot någon annan etc.

Uppgiften om att personen blev anmäld för våldtäkt kommer alltså inte finnas med i belastningsregistret.

Robin HenningsonRådgivare