FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/12/2022

Barnets rätt till information om adoption

Hej, enligt 4 kap. 3 § FB ska ett barn "få information och ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör adoptionen". Min fråga är om detta även gäller ett barn som endast är 7,5 år och som ännu inte informerats av sin vårdnadshavare om att hen är adopterad. Jag menar att en 7-åring knappast har förståelse om vad en adoption innebär och att därför eventuella åsikter inte kan tillmätas någon betydelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att barnet redan är adopterat och att vårdnadshavaren ännu inte berättat det för barnet. Din fråga gäller alltså huruvida vårdnadshavaren har en skyldighet att berätta det för barnet. Regler om adoption hittar vi i föräldrabalken (FB).

Barnets åsikt vid adoptionsärenden

Av 4 kap. 3 § FB framgår att barnet ska få information och ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör adoptionen. Paragrafen handlar om barnets rätt att uttrycka sina åsikter inför en adoption och på så vis få vara delaktig i själva adoptionsprocessen.

Av förarbeten framgår att det inte går att ange någon bestämd ålder för när ett barn bör ges information och möjlighet att framföra sina åsikter, utan detta är en bedömning som får göras från fall till fall (se prop. 2017/18:121 s. 145).

Av 2 st. framgår att barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad. Det tas alltså större hänsyn till äldre barns åsikter än till yngres (se prop. 1994/95:224 s. 51). Om barnet fyllt 12 år krävs samtycke till adoptionen (4 kap. 7 § FB).

Barnets rätt att bli upplyst om adoption

I detta fall tolkar jag det som sagt som att barnet redan är adopterat. Enligt 4 kap. 23 § FB har ett barn som är adopterat rätt att av sina föräldrar få veta det. Föräldrarna ska enligt paragrafen så snart det är lämpligt upplysa barnet om att han eller hon är adopterad.

Det finns ett visst utrymme för föräldrarna själva att göra denna bedömning, men av förarbeten framgår att avsikten inte är att föräldrarna ska avvakta med att berätta för barnet på grund av att frågan är komplicerad och kan väcka känslor och frågor hos barnet. Det framgår vidare att det i många fall är lämpligt att genom en öppen hållning från tidig ålder successivt berätta för barnet om adoptionen och barnets ursprung (se prop. 2017/18:121 s. 164).

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Mad vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare