FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/06/2014

Återkalla talan indispositivt mål och vilken part har rätt att ändra talan

hej om jag förstått saken rätt är ett umgängesmål indispositivt. Vad finns det för stöd i rättsbalken för att jag som kärande kan återkalla målet. Kan motparten lägga in andra punkter som vårdnad i ett mål som jag är kärande och har stämt om umgänge?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Precis som du skriver stämmer det att umgängesmål är indispositiva. Vårdnad och boende är också indispositiva. Att ett mål är indispositivt innebär ur ett processrättsligt perspektiv att förlikning inte är tillåten i dessa mål parterna emellan.

Familjerätten är en del av civilrätten. Stöd för att återkalla talan finns i 13 kap. 5 § RB https://lagen.nu/1942:740#A2. I paragrafen nämns att det måste vara fråga om en tvist där förlikning är tillåten. Endast i dispositiva tvister är förlikning tillåten detta betyder att 13 kap. 5 § 1 stycket inte är tillämpligt på indispositiva mål vilket omfattar umgänge. I indispositiva tvistemål har rätten ett större ansvar för utredningen vilket slås fast i 6 kap. 19 § FB https://lagen.nu/1949:381#K6.

Vid en indispositiv tvist gäller följande: "Enligt 13 kap. 5 § andra stycket RB är en återkallelse av käromålet i ett indispositivt mål, som gjorts sedan dom fallit, utan verkan om den gjorts utan svarandens samtycke. Motsatsvis framgår att återkallelsen har verkan, om den gjorts innan dom fallit." Taget från NJA 2008 s. 304. Detta innebär att målet kan avskrivas om återkallelse sker innan första instansen (tingsrätten) har meddelat sin dom.

När det gäller om motparten kan ändra talan genom att utvidga den för att lägga till vårdnad gäller 13 kap. 3 § RB. Huvudregeln är att en väckt talan inte får ändras. Käranden har under vissa omständigheter möjlighet att ändra en redan väckt talan utifrån de tre punkter som anges i paragrafen. En motpart, d.v.s. svaranden, har inte möjlighet att ändra en talan som käranden har väckt.

Vad svaranden möjligen skulle kunna göra är en så kallad genstämning 14 kap. 3 § RB.

Jennifer RönnerhedRådgivare