FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/04/2018

Arvsrätt vid adoption

Hej,

Min fråga gäller arvsrätt och adoption.

Bakgrunden är så här;

Min mor har 5 barn med 4 olika män.

Jag är äldst och har under uppväxten haft en obefintlig kontakt med min biologiska far. Sedan jag var 6 år har min mor levt med samma man, de är gifta och har två gemensamma barn. Mellan min födelse och första barnet i nuvarande äktenskap fick hon två barn med två olika män (en av dessa har avlidit). Jag adopterades av min styvfar när jag var 18 år. Oklart varför då jag inte minns argumenten. Jag var ung och brydde mig nog inte.

Min fråga är nu hur ser min arvsrätt ut när min biologiska mor dör, när min adoptivfar dör och när min biologiska far dör.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag besvarar dina frågor person för person.

Din styvfar
Genom adoptionen klipps de rättsliga banden mellan dig och din biologiska far. Rättsligt sett är alltså din styvfar numera din far. Det innebär att du har arvsrätt efter din styvfar som att han var din riktiga far.

Din biologiska far
Samtidigt innebär det att du inte har någon arvsrätt efter din biologiska far. Dock finns möjligheten att din biologiska far testamenterat viss egendom till dig som du får ut vid hans död.

Din biologiska far
Din arvsrätt efter din biologiska mor påverkas inte av adoptionen. Efter henne ärver du som barn tillsammans med dina syskon och halvsyskon.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare