FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2013

Arv och bodelning

Min pappa gick bort 2011-07-14 och jag var då gift. Dödsboet är inte delat. Nu har jag skilt mig och nu vill mitt ex ha ut sin del av arvet efter min pappa. Har hon rätt att få något av arvet? Dödsboet består av skog/ pengar som blev efter försäljningen av hans hus. Nu så är det så att jag och mina syskon ska behålla skogen som vi håller på att underhålla. Det har kostat en del både i pengar och arbete. Om mitt ex har rätt till någon del hur gör man med utgifter och arbete på den delen som är kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Du skriver att vid tidpunkten för din pappas bortgång var du fortfarande gift. Den tidpunkt man beräknar vardera makars tillgångar är den dagen ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till tingsrätten. Det innebär att ditt arv ska räknas in till dina tillgångar vid bodelningen såvida det inte var förbehållet som din enskilda egendom genom ett testamente.

Vid bodelningen ska tillgångarna delas lika mellan makarna, exklusive enskilda egendomar. Den make som vid bodelning äger mer än den andra, måste avstå delar av sin egendom till förmån för den andra maken. Om till exempel du äger 600k och din exfru äger 400k, måste du ge henne 100k så att ni båda äger 500k. Däremot har den mindre förmögne maken ingen rätt att peka ut exakt vad den vill ha. Det innebär, i ditt fall, att du kan ge henne en summa pengar istället för en andel skog om du föredrar det (förutsatt att du är den mer förmögne maken). Du bestämmer helt själv.

Om du skulle välja att avstå en andel av skogen till din exfru så har du rätt att göra kostnadsberäkningar på det arbete du utfört på skogen, däremot antar jag att det ska beräknas samtidigt som man beräknar värdet på skogen, vilket innebär att du måste räkna ut det innan det exakta värdet av skogen kan tas upp i bodelningen. För att få ett exakt svar på den här delfrågan skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist som kan sätta sig in i alla detaljer ordentligt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare