Ärekränkningsbrott?

Hej! Det är så att jag har häst i ett stall med 12 hästar och en dag när jag kom så hade den tjejen som skulle ge hästarna mat inte gjort som vi brukade. Vilket resulterade i att min häst blev stressad och höll på att springa ner mig. Jag blev naturligtvis oxå stressad av situationen och ifrågasatte varför hon inte hade gjort som vi skulle. Då blev hon förbannad o gapade o skrek.. nu i efterhand har hon skrivit på våran gruppchat att hon varit utsatt för personligt påhopp och om de upprepar sig blir jag vräkt från min stall plats. Till saken hör att det är hennes pappa som äger stallet. Jag är väldigt ledsen över hela situationen och känner mig kränkt eftersom jag blivit falskt anklagad för personligt påhopp. Sa aldrig något som inte hörde till saken. Det var hon som gjorde fel men det vill hon inte stå för utan gick till pappa som nu anklagar mig för detta.. är inte detta ärekränkning? Jag mår psykiskt dåligt och försöker vara i stallet när ingen är där. Och vet inte längre om jag vill vara kvar där men har tyvärr inget alternativ..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att uttala sig nedsättande om någon kan ibland utgöra ärekränkningsbrott. Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning kan göra sig skyldig till förtal, detta enligt Brottsbalken 5 kap. 1§. Lämnas en uppgift om en person, (alltså inte bara ett värdeomdöme eller nedsättande kommentarer) som är ägnad att (och typiskt sett kan) utsätta personen för omgivningens missaktning till en utomstående person kan detta räknas som förtal. Det finns inte något krav på att uttalandet måste få en större spridning bland allmänheten. Nedsättande kommentarer utgör troligen inte förtal, om inte någon utpekats som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller det handlar om lämnande av uppgifter om personen som varit ägnade att utsätta denne för andras missaktning.
Nedsättande kommentarer skulle dock kunna utgöra förolämpning, enligt Brottsbalken 5 kap. 3§, och gäller fall där en person smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot denne. Detta brott är subsidiärt till förtal och aktualiseras alltså bara när det inte är fråga om förtal. Uttalandet ska rikta sig till den utsatte själv och ska vara ägnat att såra den utsattes ärekänsla.
Det är svårt att avgöra i detta fall om tillräckliga förutsättningar för förolämpning föreligger, och det är i så fall ett så kallat "målsägandebrott" vilket innebär att den drabbade själv måste väcka enskilt åtal för att få till stånd en rättegång.

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare